Psalmbok år 1986: Psalm 70
Psalmbok år 1937: Psalm 189
Psalmbok år 1819: Psalm 150
Text: Frans Michael Franzén år 1812
Musik: Tysk Folkmelodi år 1569
Originalspråk: Svenska
Inspelning: Psalmprojektet 2025-03-02
Stämning: Ångestladdad Gungig Vemodig
Tema: Nattvarden
Dricka blod, förräderi – O Jesus än de dina
Tvätta fötter, dricka blod och förräderi, detta är temat för psalm 70, O Jesus än de dina. Det handlar helt enkelt om skärtorsdagens händelser, men främst om instiftelseorden till nattvarden.
Låter det knasigt? Läs mer här nedan medan du lyssnar på psalmen!
Förnya intrycket av instiftelseorden
Frans Mikael Franzén skrev psalm 70, O Jesus än de dina. Han skrev den ”för att förnya och stärka intrycket av Instiftelseorden och att likasom återkalla det stora ögonblicket, då Kristus själv utdelade brödet och vinet, och väcka en livlig föreställning om hans egen närvaro i sin Nattvard”. Så ska Frans ha skrivit i Stockholms-Posten år 1817 om sin psalm.
Den har hittills funnits med i tre psalmböcker, den från 1819, 1937 och 1986 års psalmbok. Psalmen inleder temat nattvarden i psalmboken och används flitigt på skärtorsdagen just för instiftelseordens skull. De hittar man i psalmens andra vers.
Stilla veckan
Skärtorsdagen är en av de mest betydelsefulla dagarna i Stilla veckan, det är där påskens dramatik riktigt tar sin början. För den som är lite obekant med Stilla veckan kommer en kort liten genomgång nedan:
Palmsöndagen
- Jesus rider in i Jerusalem på en åsna, och folket hälsar honom med palmblad och ropar ”Hosianna!”
- Tema: Jubel och förväntan, men också en föraning om lidandet som väntar.
Blåmåndag
- Jesus rensar templet från köpmän och växlare (Mark 11:15–17).
- Tema: Renhet, rättfärdighet och kritik mot religiös korruption.
Vita tisdagen
- Jesus undervisar i templet och talar om tro, kärlek och tidens slut (Mark 12–13).
- Tema: Visdom och Jesu auktoritet som lärare.
Dymmelonsdagen
- Judas Iskariot beslutar att förråda Jesus för 30 silvermynt (Matt 26:14–16).
- Tema: Svek och förberedelse inför lidandet.
- I äldre tider byttes kyrkklockornas metallkläppar ut mot träkläppar (dymmlar) för att ge en dovare klang.
Skärtorsdagen
- Jesus firar den sista måltiden och instiftar nattvarden.
- Han tvättar lärjungarnas fötter som ett tecken på tjänande kärlek.
- Han ber i Getsemane och blir förrådd och arresterad.
- Tema: Gemenskap, tjänande, ångest och svek.
Långfredagen
- Jesus förhörs, hånas och döms till döden.
- Han bär sitt kors och korsfästs på Golgata.
- Han dör och begravs i en klippgrav.
- Tema: Lidande, offer och död.
Påskafton
- En dag av tystnad och väntan.
- Jesus ligger i graven, och lärjungarna är i sorg.
- I vissa kyrkor firas påsknattsmässa, där mörkret övergår i ljus och glädje.
- Tema: Väntan och hopp.
Påskdagen
- Kvinnorna går till graven och upptäcker att Jesus har uppstått.
- Budskapet om uppståndelsen sprids – ”Kristus är uppstånden!”
- Tema: Glädje, liv och seger över döden.
Det grafiska språket i nattvarden – Dricka hans blod och äta hans kött
För den som inte är en van gudstjänstbesökare kan nattvardens instiftelseord låta helt galna. Instiftelseorden återfinns i evangelierna och i Svenska kyrkan kan de ofta låta såhär: ”Den natt Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: Tag och ät. Detta är min kropp som blir utgiven för er. Gör detta till min åminnelse. Likaså tog han bägaren, tackade och gav åt lärjungarna och sade: Drick av den alla. Denna kalk är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för många, till syndernas förlåtelse. Så ofta ni dricker av den, gör det till min åminnelse.”
Jesus bjuder lärljungarna på bröd och vin och säger att det är hans kött och hans blod, och att de måste äta. Det provocerade redan då och vissa av hans lärljungar lämnade honom efter att han sagt det vid ett annat tillfälle. Joh. 6:66.
Olika syn på brödet och vinet
Olika kristna traditioner ser detta på olika sätt:
Katolska och ortodoxa kyrkan lär att brödet och vinet faktiskt blir Jesu kropp och blod (transsubstantiation).
Luthersk tradition talar om att Kristus är verkligt närvarande i och med brödet och vinet (realpresens).
Reformerta kyrkor ser det mer symboliskt – brödet och vinet påminner om Jesu offer men förändras inte fysiskt.
Varför så provocerande språk?
Varför tror du att Jesus använde så grafiska bilder när han talade om nattvarden? Ser du nattvarden som något symboliskt, eller tror du att Kristus är verkligt närvarande i brödet och vinet?
Diskutera gärna vidare på Patreon!
O Jesus än de dina Text
1
O Jesus, än de dina
du vill omkring dig se
och av din bittra pina
en salig frukt dem ge.
Dem in i döden älskar du
och i din Faders rike
vill möta dem ännu.
2
Dock vill du än på jorden
bland oss ock stiga ner.
För oss ett offer vorden,
dig själv åt oss du ger
och säger, evigt mild och god:
”Tag, det är min lekamen,
och tag, det är mitt blod.”
3
Dig, Jesus, än vi höra
i dessa dyra ord.
Oss alla vill du göra
till dina vid ditt bord;
oss alla, då du brödet tog,
du slöt intill det hjärta
som för oss alla slog.
4
Det hjärtat, som i nöden
den armes tillflykt var,
som bad för oss i döden
och våra synder bar,
det hjärtat än med frid och tröst,
med salighet från höjden
här nalkas trogna bröst
5
Du kommer, kärleksrike,
ännu i Herrens namn
och för oss i ditt rike
emot en Faders famn,
en Faders, som förlåta vill
de barn du återlöste
och som dig höra till.
6
Dig vilja vi tillhöra,
o Jesus, till vår död
och Herrens vilja göra
i medgång som i nöd.
Då blir du när oss alla dar
intill vår levnads ände,
som själv du lovat har.
Stöd Psalmprojektet – Var med på resan!
Psalmprojektet växer tack vare dig! Oavsett om du vill bidra ekonomiskt eller bara följa med på resan, är du varmt välkommen.
Följ Psalmprojektet på Patreon, Gratis! – Läs veckovisa inlägg, delta i diskussioner och bli en del av gemenskapen.
Bli fadder på Patreon – Stötta projektet och få exklusivt innehåll i förväg. Det kostar som en kopp kaffe!
Swisha en gåva – Perfekt för dig som vill stötta en gång. (076-015 20 24)
Tillsammans håller vi psalmerna levande. Tack för ditt stöd!
