Psalm 83 Som klaraste vattuflöden


Som klaraste vattuflöden

Från censur till altartavla: Som klaraste vattuflöden

Censur, vigsel, kvinnokön och Linköpings domkyrka har en sak gemensamt: psalm 83 Som klaraste vattuflöden. Avslutningen på första versen ansågs så sinnlig och provokativ att den ursprungligen ströks.

Lyssna på den och läs mer här nedan:

Hur en vigselpsalm föddes

Det hela började med att en viss Karl-Gustaf Hildebrand blev uppmanad av att skriva en psalm till sin egen vigsel. Det var Gustaf Aulén som kom med uppmaningen och tyckte det vore fint med en psalm som uttryckte brudparets egna känslor.

Kontrasternas skönhet i första versen

Hela psalmen, precis som många av Hildebrands dikter, är full utav kontraster: vatten ur hård ökensten, örter och gräs ur mullen och blom ur en kal gren. Första versen är full av dessa vackra, kontrastrika och klara bilderna. Det är nästan så att man ser vad det är som sjöngs.

De anspelar på liv och värme som kommer ur något som verkar dött och sterilt.

Censuren: Första versen stryks

Alla dessa bilder återfinns i första versen, men där finns en till bild, bilden som fick psalmkommittén att censurera dikten. De tog helt enkelt bort hela första versen och lät psalmen börja med vers två.

”Så brast ur en kvinnas sköte Guds väsens återsken”

”Guds väsens återsken” – för sinnligt för kommittén?

Man tyckte att detta var på tok för sinnligt, trots att bilden är använd tusentals gånger och i många av våra psalmer. ”Så brast ur en kvinnas sköte Guds väsens återsken” är dock helt i sin ordning för den som tror på bibeln tänker jag. Och Jesus fysiska födsel måste ha gått till på samma sätt som för de flesta barn.

Det mänskliga och det gudomliga i tron

Jag tänker att det är lätt att det religiösa i tron tar bort det mänskliga. Hela grejen med att Gud blev människa är ju just att han blev människa, jag tänker att man tappar det bland psalmer, bibelord och sådär.

Altartavlan som provocerar och väcker frågor

linköping domkyrka altartavla

Jag kom själv på mig själv häromdagen när jag råkade se ett foto på altartavlan i Linköpings domkyrka och tyckte att den var lite provokativ. Jag är inte den förste som reagerat på att det lite ser ur som att Jesus kommer ut ur ett vagina. Jag ställde mig för en stund frågan om det får se ut sådär längst fram i kyrkan?

Samtida konst och psalm

När man läser om tavlan här: https://www.svenskakyrkan.se/linkoping/altartavlan som är det ett lustigt sammanträffande att tavlan blev färdig samma år som Hildebrand skrev denna sin psalm. Men på beskrivningen kan man inte uttyda att det skulle ha varit konstnärens avsikt att det skulle påminna om ett kvinnosköte.

Psalmens upprättelse

Oavsett vad så fick psalmen i psalmbok från år 1986 tillbaka sin ursprungliga form och med vers ett som en stark symbol över föreningen mellan gudomligt och mänskligt.

De fyra övriga verserna är böner lagda i brudparets mun.

Psalm 83 Som klaraste vattuflöden
Text

Upphovsrättsligt skyddad till år 2076

Text: Karl-Gustaf Hildebrand år 1936
Musik: Gustaf Aulén år 1936
Inspelning: Psalmprojektet år 2024

Stöd Psalmprojektet – Bli fadder på Patreon

Psalmprojektet växer tack vare dig. Vill du hjälpa oss att fortsätta skapa och sprida psalmer? Bli fadder på Patreon och få exklusivt innehåll samtidigt som du stöttar arbetet. Ditt stöd gör skillnad!