Gå Sion din konung att möta
Gå Sion din konung att möta sjungs gärna när vi närmar oss advent. Den är otroligt älskad samtidigt som den bär på en dold historia. Vad vet vi egentligen om dess ursprung och betydelse?
Konungens Ankomst
Gå Sion din konung att möta är speciell på flera sätt. Den har ett ovanligt ursprung för att vara en adventspsalm, den är nämligen en av de få frikyrkliga adventspsalmer som slagit igenom. Den talar såklart om Jesu intåg i Jerusalem. Jerusalem och Sion är ju även ord som använts om Guds folk i både GT och NT. En tredje benämning på gudsfolket som används i psalmen är ”brud”. Bered dig som en väntande brud. Johan Erik Nyström som skrivit Gå, Sion, din konung att möta har fullkomligt pepprat psalmen med bibelreferenser.
Konungens Återkomst
Brudsymboliken är klassisk i frikyrkan och väckelserörelsen. Tanken på Jesu återkomst och tidens slut underströk betydelsen av att likt en brud vara beredd på detta. Psalmens verser tar sig an detta kommande i tre, nästan parallella, tider. Han kom, kommer och ska komma åter.
Han kommer som en konung, han kom från himlens och ljusets palats till en krubba i ett stall. Han kom för att offras för människornas synder och han kom för att segra över döden. Slutligen kommer han för att trösta och regera, ”tills Gud uti alla blir allt”.
Kungariket från ovan
Texten kom till under en tid när en motreaktion till liberalteologin (förvisso ett rätt brett och icke helt enhetligt ämne) höll på att bildas. Kort kan man säga att liberalteologin betonade varje persons religiösa frihet gentemot traditionen och att NT mer eller mindre reducerades till en moralisk lära om att man ska vara snäll och god.
Motreaktionen var flerfaldig under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. En av dem, tysken Karl Barth, vände sig mot liberalteologin, som ofta såg Gud genom människans förnuft och erfarenheter. Enligt Barth är en sådan syn på Gud bara en mänsklig projektion, en avgud. Gud är något ”helt annat” än våra föreställningar och uppenbarar sig ”senkrecht von oben”, lodrätt från ovan. Barth betonar ett visst avstånd mellan Gud och människa.
Relation med Gud trots avstånd
Trots detta avstånd finns det en relation mellan Gud och människa. Denna relation sker genom dialog, och i centrum för denna dialog står Ordet, Logos, som är konkret och närvarande i Jesus Kristus. Jesus är både subjekt och objekt i denna dialog och representerar det förbund Gud ingått med människan, utan att vara bunden av mänskliga begränsningar. Det finns ingen Gud bortom Jesus, men i Jesus är Gud verkligen med oss – ”Tills Gud ut alla blir allt”.
Erik Nyström – en psalmfanatiker
Fanatiker, i rent positiv mening, skulle man kunna kalla psalmens författare: Erik Nyström. Inte för att något är galet, utan för att Erik Nyström själv skrivit och översatt en otrolig mängd psalmer och religiösa sånger. De flesta är representerade i Svenska Missionsförbundets sångbok från 1920 men hans ansträngningar finns även väl representerade i psalmboken från 1986.
Psalm 108 Gå Sion din konung att möta Text
1.
Gå Sion din konung att möta,
Jerusalem, gläds åt din Gud.
Strö palmer på väg för Messias,
bered dig som väntande brud.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.
2.
Han kommer från eviga fröjder,
han lämnar sin tron av kristall,
sin ära i ljusets palatser
och lägges på strå i ett stall
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.
3.
Han kommer till jorden att bringa
ett offer på korsträdets stam,
att dö för vårt syndiga släkte
och föra rättfärdighet fram.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.
4.
Han kommer ur graven med byte,
och skuggornas boning blir ljus,
och gravarnas slumrare väckas
till liv utur seklernas grus.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.
5.
Han kommer till sörjande hjärtan,
och livet får annan gestalt.
Han kommer i makt att regera,
tills Gud uti alla blir allt.
Var glad, var glad,
var glad i din Herre och Gud.
Var glad, var glad
och hylla din konung och Gud.
Text: Erik Nyström år 1893
Musik: James McGranahan år 1881
Inspelning: Psalmprojektet år 2024
Stöd Psalmprojektet – Bli fadder på Patreon
Psalmprojektet växer tack vare dig. Vill du hjälpa oss att fortsätta skapa och sprida psalmer? Bli fadder på Patreon och få exklusivt innehåll samtidigt som du stöttar arbetet. Ditt stöd gör skillnad!